Kaava hyvään hissipuheeseen, joka oikeasti toimii!

Oletko joskus miettinyt, millainen on hyvä hissipuhe?  Tietysti se, joka saa ihmiset kiinnostumaan sinusta! Se, joka saa sinulle työpaikan tai auttaa rakentamaan suhteita.  

 

Olet varmasti kuullut, että hissipuheen pitäisi kestää korkeintaan 30 sekuntia. Silloin se on tarpeeksi lyhyt, jotta saat viestisi perille missä ja milloin tahansa – jopa nopean hissimatkan aikana (tästä nimi). Sen tarkoituksena on selittää asia nopeasti ja selkeästi, jolla herätät kiinnostuksen siihen, kuka olet ja mitä teet. Hissipuhe on vastaus kysymykseen ”Mitä teet työksesi?” tai ”Kerro itsestäsi.” Seuraavaksi kerron kaavan lyhyeen ja ytimekkääseen myyntipuheeseen, joka on niin vakuuttava, että kun olet lopettanut, keskustelukumppanisi haluaa palkata sinut tai antaa sinulle rahaa.  

Kuulostaa vaikealta? Se on helpompaa mitä kuvittelet

Aloita määrittelemällä tavoitteesi. Haluatko saada työpaikan yrityksestä, riskipääomaa, asiakkaita tai haluat vaikka vaan verkostoitua alalla? 
Hyvä hissipuhe toimii paremmin, kun sinulla on keskustelukumppanin huomio. Avaamalla hissipuheen jollain kiehtovalla ja samaistuttavalla esimerkillä toimii huomion herättäjänä. Esimerkiksi jokin alan yleinen kipupiste, jonka keskustelukumppanin voidaan olettaa tietävän.
Sen jälkeen kasvata uteliaisuutta kertomalla, kuinka sinulla on ratkaisu tähän ongelmaan. Tiivistä toimintasi ja kerro miten ratkaiset ongelman ja mikä on lopputulos. Ole valmiina kysymyksiin. Hyvä hissipuhe avaa keskustelun.  

Usein hissipuheet ovat tällaisia:

”Hei, nimeni on … Olen myyntijohtaja, jolla on yli 10 vuoden kokemus autoteollisuuden myyntitiimien johtamisesta voittoon ja poikkeuksellisten myyntitulosten saavuttamisesta.”


Johon saadaan vastaukseksi geneeristä: ”Tuo kuulostaa hienolta, onnittelut!” Se oli ehkä sadas kerta tällä viikolla, kun he kuulevat jonkun kertovan siitä, että hän on X, jolla on Y vuoden kokemus alalta Z.

Kokeile sen sijaan jotain tällaista:

”Olet varmasti kuullut tuon kuuluisan myyntitilaston: 80 prosenttia yrityksen myynnistä tulee noin 20 prosentilta asiakkaista.”
”Päätin käyttää sitä hyväkseni, jotta mun tiimin myynti nousisi pilviin.”

”Otin käyttöön vertaisoppimisohjelman, jossa huippuosaajat jakavat asiantuntemustaan muille koottujen sisältöjen ja ”oppimisviikkojen” avulla.”
”Puolessa vuodessa tiimini alkoi tuottamaan myyntiä 120 prosenttia yli yrityksen keskiarvon.”

[huomion kiinnittäminen tunnistamalla alan ongelma]


[herättää uteliaisuuden] 

( Vastaus: ”Ai, miten se on mahdollista?” )

[mitä teet] & [miten teet sen] 



[mikä on tulos] 

Tällaiseen hissipuheeseen voit saada vastauksen: ”Hei, olen varma, että voisimme käyttää tällaista oppimisjärjestelyä organisaatiossamme! Mutta kerrohan – mitä siinä on niille huippusuorittaville myyjille?” [nyt on aika jatkaa keskustelua!] 

Missä hissipuhetta käytetään?

Työhaastattelu kysymyksessä ”Kerro itsestäsi”. Aloita hyvin lyhyellä esittelyllä ammatillisesta persoonastasi. Toiseksi älä vain kerro, mitä teet. Korosta, miten hyvin osaat tehdä sen. Käytä PAR-kaavaa (ongelma-toiminta-tulos). Kolmantena, tunnista heidän haasteensa. Tee hissipuheessasi tarjous niiden ratkaisemisesta.  

 

Huono esimerkki: ”Olen projektipäällikkö, jolla on yli 10 vuoden kokemus suurista valtion sairaaloista. Olen taitava kanban-, Scrum- ja Agile-menetelmissä. Ja minulla on todistetusti kokemusta siitä, että olen toimittanut hankkeita ajallaan ja budjetin puitteissa.” 

 

Huonostakin hissipuheesta voi saada hyvän kun tarkastelee syvemmin omaa tekemistään.

”Olen vanhempi projektipäällikkö, jolla on luova asenne ongelmanratkaisuun [ammatillinen persoona]. Nykyisessä työssäni X sairaalan projektinhallintapäällikkönä viimeisimpänä haasteenani on ollut varastohävikin vähentäminen [ongelma]. Otin käyttöön uuden kanban-järjestelmän ja suunnittelin Lean-koulutusohjelmia, jotka toteutetaan kaikilla osastoilla [toimenpide]. Onnistuimme vähentämään varastohävikkiä 65 prosentilla, mikä viime kädessä alensi kuukausikustannuksia neljänneksellä [tulos]. Tiedän, että lapsivuodeosaston kustannussäästöratkaisut kuuluvat tärkeimpiin painopisteisiinne. Olen varma, että voin käyttää asiantuntemustani saavuttaakseni hyviä tuloksia tässä työtehtävässä [tarjous].” 

Tämän lisäksi hissipuhetta voit käyttää mm.:

 

  • Verkostoitumistapahtumissa
  • Uusien asiakkaiden ja myyntikohteiden hankinnassa
  • LinkedInissä, Twitterissä tai muussa sosiaalisessa mediassa ”kerro minusta” -osiossa
  • Yhteenvedossa ansioluettelossasi tai profiilitekstinä

 

Harjoittele, harjoittele, harjoittele. 
Paras tapa saada itsevarmuutta hissipuheen taakse on harjoitella sitä. Harjoittele kunnes nopeus ja puhe kuulostavat luontevilta; ei liian robottimaiselta tai monotoniselta. Äänittämällä puheesi näet pysytkö aikataulussa ja annatko selkeän viestin puheessasi.  

Lyhyt kertaus hissipuheen kaavasta:

  1. Aloita jollain, joka herättää huomion ja luo yhteisymmärryksen. Mielenkiintoinen seikka urastasi, kipupiste alalla tai ajankohtainen asia, joka herättää huomiota. 
  2. Kasvata uteliaisuutta kertomalla, että ratkaiset tämän ongelman.  
  3. Kerro, kuka olet ja mitä teet.
  4. Selitä, miten teet sen ja mitä tuloksia saavutat. 
  5. Muokkaa kirjoittamaasi. Poista liian pitkät tai epäselvät lauseet. Jätä ne, jotka kuulostavat siltä, miten puhut. 
  6. Nauhoita puheesi. Tarkista, ettet toista yhtään sanaa, ja varmista, että mikään lause ei kuulosta liian kömpelöltä tai myyvältä. 
  7. Varmista, että pysyt 30 sekunnissa puhumatta liian nopeasti. 
  8. Harjoittele paljon. Ihannetapauksessa jonkun sinut tuntevan kanssa. Pyydä palautetta: kuulostatko luontevalta? Onko hissipuheesi keskusteleva ja sujuva? Ethän kuulosta monotoniselta? 

Tässä vielä yksi esimerkki hyvästä hissipuheesta:

”Olen hiljattain valmistunut yliopistosta Q, ja minulla on englannin tutkinto ja sivuaineena elokuvatiede. Työskentelen freelance copywriterina paikallisille yrityksille ja voittoa tavoittelemattomille järjestöille sekä käsikirjoitan ja kuvaan lyhyitä videoita: itse asiassa henkilökohtainen TikTok kanavani TheLeastFavoriteChild rikkoi 3 miljoonaa seuraajaa. Ehkä olet törmännyt siihen? Joka tapauksessa, jos tunnet jonkun, joka tarvitsee ainutlaatuista, kiinnostavaa sisältöä, lähetä hänet rohkeasti minun suuntaan!”

Jos et ole vielä rekisteröitynyt Jobportaliin työnhakijaksi niin tee se nyt! Jobportalista löydät kaikki tuoreimmat työpaikat. Lisää kirjoittamasi hissipuhe esimerkiksi esittelytekstiksi tai profiilitekstiin työhakemuksessa. Rekisteröidy tästä

 

Lue myös Jobportalin vinkit parempaan työnhakuun.