Työnhakijan opas

Tältä sivulta löydät usein kysytyt kysymykset Jobportalin työnhakusivustoon liittyen.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi tai haluat lisätietoa aiheesta, tavoitat meidät parhaiten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@jobportal.fi.

Työnhakijaksi rekisteröityminen

Rekisteröityminen ja tilin luominen

Voit rekisteröityä Jobportaliin työnhakijaksi tästä. Rekisteröinnin yhteydessä suosittelemme valitsemaan sähköpostiosoitteen, joka on henkilökohtainen. Tilin luominen on täysin ilmaista eikä se sido sinua mihinkään. Jos sinulla on jo tili, kirjaudu sisään.

Rekisteröinnin jälkeen voit täyttää omat tietosi hakijaprofiiliin. Suosittelemme täyttämään omat tiedot huolellisesti kerralla, jolloin voit hakea työpaikkoja entistä nopeammin käyttämällä profiilin tietoja pohjana. Voit myös lisätä LinkedIn -profiilisi työnhakijaprofiiliin ja käyttää sitä ansioluettelona tai voit ladata CV:n erillisenä tiedostona – mikä sopii sinulle parhaiten. Tämän lisäksi voit lisätä portfolion työhakemukseen liitteeksi.

Unohdin salasanani, mitä teen?

Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan kirjautumissivulta ’Salasana hukassa? Resetoi se tästä’ -kohdasta syöttämällä sähköpostiosoitteen.

Työpaikan hakeminen

1. Painamalla ’Hae paikkaa’ sinulle avautuu lomake. Täyttämällä lomakkeen voit hakea työpaikkaa. Lomakkeessa on sinun, hakijaprofiiliin täytetyt tiedot, joita voit muokata tässä näkymässä vastaamaan haettua työpaikkaa. Tai jos et ole vielä rekisteröitynyt työnhakijaksi, lomake on tyhjä ja voit täyttää siihen tietosi. Voit lisätä lomakkeeseen liitteitä, portfolion ja LinkedIn profiilin linkin. Jos et ole vielä rekisteröitynyt työnhakijaksi, tämän lomakkeen lähettämisen jälkeen sinulla on mahdollisuus rekisteröityä palveluun täytetyillä tiedoilla. Saat ilmoituksen tunnuksien luonnista antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
2. Tai, painamalla ’Hae paikkaa’ sinut uudelleen ohjataan painikkeen kautta erilliseen osoitteeseen täyttämään hakemus.


Virhe hakemusta lähettäessä

Jos saat virheilmoituksen hakemuksen lähettämisen yhteydessä, voit kokeilla uudelleen ladata sivun (F5). Voit myös kokeilla sivuston käyttöä toisella selaimella. Mikäli ongelma jatkuu, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Kun hakemuksesi on lähetetty onnistuneesti, sivulle ilmestyy ilmoitus: ’Hakemuksesi on lähetetty!’. Näet haetut työpaikat työnhakijaprofiilissasi.

Avoin hakemus

Jobportaliin ei tällä hetkellä voi jättää avointa hakemusta vapaana työntekijänä. Saat helposti sinua kiinnostavat työpaikat työpaikkavahdin avulla. Profiilistasi voit määrittää työpaikkavahdin. Uudistamme ja kehitämme palvelua jatkuvasti vastaamaan työnhakijoiden tarpeita.

Profiilin poistaminen

Sinulla on rekisteröityneenä työnhakijana oikeus saada tietosi poistetuksi rekisteristä ilman aiheetonta viivästystä. Tätä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen: asiakaspalvelu@jobportal.fi.

Vinkit parempaan työnhakuun Jobportalissa

Profiiliteksti

Kirjoita hyvä profiiliteksti pohjaksi työnhakuun!  Profiilitekstillä tarkoitetaan lyhyttä hissipuhetta, joka on työhakemuksen tai CV:n alussa. Hyvä profiiliteksti on noin 250 sanaa. Profiilitekstin tarkoitus on herättää lukijan kiinnostus lukea pidemmälle ja kiteyttää kuka olet, missä olet ollut, mitä osaat ja mihin suuntaat seuraavaksi.

 

Hyvä profiiliteksti koostuu:

  • 200400 sanaa, 3–4 virkettä
  • Tittelisi tai työnimikkeesi
  • Avaus
  • Pehmeät ja kovat taidot
  • Vaikuttavat saavutukset ja numerot
  • Lyhyen/pitkän aikavälin tavoitteet
  • Ammatillinen esimerkki, joka osoittaa soveltuvuutesi haettavaan työpaikkaan

Työpaikkailmoituksen kirjoittaja on valinnut käytettäväkseen tiettyjä sanoja. Pyri muotoilemaan profiilitekstiisi luonnollisesti yhteneväisyyksiä työpaikkailmoituksen kanssa. Jos sinulle ei ole vielä kertynyt vuosia kokemusta alalta, voit käyttää profiilitekstissä uratavoitteita ja siirrettäviä taitoja. Taitojen yhdistäminen numeroihin tekee niistä entistäkin vaikuttavampia. Katso esimerkit alta!

 

Esimerkki: Kokenut digitaalisen markkinoinnin johtaja, jolla on kuuden vuoden kokemus monikansallisen yrityksen johtotehtävissä. Lisäsin inbound-liidejä 300 % ja kasvatin online-myyntiä vuosittaisesta 300 000 eurosta yli 2,5 miljoonaan euroon kolmessa vuodessa. Haluan edetä urallani ja siksi tarjoan osaamiseni X:n markkinointitiimin käyttöön.

 

Lyhyt ja ytimekäs, pääpaino saavutuksissa.

 

 Esimerkki: Asiantunteva SEO copywriter, jolla on vuosikymmenen kokemus vähittäis- ja tukkukaupasta kolmella toimialalla. Taitava kirjoittamaan sosiaalisen median ja verkkosivujen sisältöä sekä pitkämuotoista sisältöä, joka korostaa brändin omaa sävyä ja viestiä. Hankin 20 uutta asiakasta kahden vuoden aikana ja kasvatin lukijakuntaa 200 %. Haluan nyt syventää asiantuntemustani editoijana ja sisällöntuottajana markkinointijohtajan asemassa.

 

Esimerkki: Sisällöntuottaja, jolla on kolmen vuoden kokemus e-kauppaan erikoistuneesta yrityksestä. Tuotin sisältöä, joka kasvatti brändin sosiaalisen median näkyvyyden yli 100 000:een kolmella eri kanavalla ja paransin sähköpostin avauslukuja 58 %. Haluan edetä urallani ja haen siksi paikkaa V:n SEO-johtajana.

Heikompia esimerkkejä:


Esimerkki: Olen sisällöntuottaja, joka etsii työtä SEO-spesialistina. Minulla ei ole kokemusta tällä alalla, mutta omistaudun työlleni ja olen nopea oppimaan. Kiinnostukseni hakukoneiden toimintaan auttaa minua suorittamaan työtehtäväni erinomaisesti yrityksessänne.


Teksti ei herätä lukijan huomiota eikä se esittele siirrettäviä taitoja. 

Esimerkki: Olen työskennellyt viisi vuotta digitaalisen markkinoinnin koordinaattorina. Osoitin olevani tärkeä ja ahkera tiiminjäsen ja pystyväni tekemään töitä paineen alla yrityksen saavutusten tavoittamiseksi. Etsin uusia haasteita digitaalisen markkinoinnin alalla.


Yleisluonteinen, ei kerro saavutuksista. Sävyltään turhan passiivinen.

Portfolio työnhaussa vakuuttaa työnantajan

Portfolio on usein vaatimuksena koodareille ja kehittäjille sekä kirjailijoille, taiteilijoille, suunnittelijoille, valokuvaajille, verkkosuunnittelijoille, kuvittajille ja muille luovien alojen ammattilaisille. Näillä aloilla portfolio on tärkeä osa hakuprosessia. Voit rakentaa portfoliosi valitsemallesi alustalle. Alustoja, joissa voit luoda portfolion löytyy paljon; www. sivut, LinkedIn, Instagram, Sway, YouTube/Vimeo.

 

Portfolio työhakemuksen lisänä vakuuttaa työnantajan osaamisesta, viestii persoonastasi ja tyylistä. Alasta riippuen portfolio saatetaan toteuttaa eri tavalla, esimerkiksi IT-ammattilaisen ja muusikon portfoliot näyttävät varmasti erilaisilta. Tutustu siis myös alakohtaisiin portfolioihin. Jos et keksi miten toisit osaamistasi esille, Googlesta löytyy todella paljon esimerkkejä portfolioista. Käytä myös englanninkielisiä hakutermejä kuten ’portfolio examples *field*’ kun tarvitset inspiraatiota oman portfolion ulkoasuun.

 

Muutama hyvä käytäntö portfolion luomisessa on hyvä pitää mielessä:

  • Käyttäjäystävällinen navigointi
    Älä tee portfoliossasi navigoimisesta tai sen ymmärtämisestä vaikeaa. Haluat, että lukija löytää etsimänsä nopeasti ja kivuttomasti. Mitä helpompi selata, sitä parempi. Mieti myös mitä lukija haluaa nähdä. Tee parhaiden juttujesi löytäminen helpoksi. Mieti järjestämistä niin, että kävijät voivat lajitella sisällön projektityypin tai muiden merkityksellisten kriteerien mukaan.
  • Sisällytä yksityiskohtaiset kuvaukset
    Kuvaus voi sisältää henkilökohtaisen selostuksen projektin ensisijaisesta haasteesta tai tavoitteesta, roolistasi, käytetyistä keskeisistä tekniikoista tai prosesseista ja mahdollisista myönteisistä tuloksista tai asioista, joita olet oppinut.
  • Aloita vahvasti
    On sanomattakin selvää, että portfoliosi tulisi sisältää parhaimmat työsi. Valikoinnin helpottamiseksi anna työnkuvauksen toimia oppaanasi. Kiinnitä huomiota siihen, millaista työntekijää työnantaja nimenomaan etsii ja millaisilla adjektiiveilla he kuvaavat häntä. Tutustu yritykseen ja hanki tuntuma sen kulttuuriin ja arvoihin. Kun sinulla on nämä tiedot, sinun on helpompi sovittaa portfoliosi parhaat esimerkit yhteen sen kanssa, mitä työnantaja etsii. Ja tietysti näytteidesi tulisi tuoda esiin keskeiset vahvuutesi sekä laajuutesi, alan asiantuntemuksesi, tyylisi ja tekniset taitosi. Et halua, että parhaat työsi hukkuvat hyvien esimerkkien mereen. Ensivaikutelmalla ja viimeisellä vaikutelmalla on todistetusti pitkäaikaisia vaikutuksia, joten aloita parhaimmasta ja lopeta portfolio parhaalla kakkosella.
  • Ajattele mobiilia
    Suurin osa verkkosivujen liikenteestä tulee nykyään mobiililaitteista. Tämä tarkoittaa, että jos portfoliotasi ei ole optimoitu mobiilikäyttäjille, et tee suurta vaikutusta suurimpaan osaan ihmisistä, jotka näkevät sen. Aineistosi saattavat näkyvät leikattuina, liian suurina, liian pieninä tai niissä on muita muotoiluun liittyviä ongelmia. Kannattaa varmistaa, että valitsemasi alusta toimii mobiilikäyttäjille.

Hyvä CV on selkeä, informatiivinen ja luettava. Se sisältää työn kannalta relevanteimmat tiedot kuten, työkokemuksen, järjestelmäosaamisen, oikean koulutustaustan tai muuten työn kannalta merkittävät vaatimukset. Ansioluettelo kuuluisi olla enintään 2 sivua pitkä. Tärkeimmän tiedon kuuluisi näkyä sekunneissa rekrytoivalle henkilölle.

Ansioluettelossa kuuluu käyttää selkeää kieltä. Kannattaa siis katkaista pitkä lause kahdeksi helposti luettavaksi ja ymmärrettäväksi lauseeksi. Voit erottua muiden joukosta erilaisilla muotoilulla, kuten Bold- ja Italic -muotoiluilla. Canvasta löydät paljon visuaalisia ansioluettelopohjia, jos haluat erottua joukosta myös visuaalisesti väreillä ja asetteluilla. Muista kuitenkin pitää CV selkeänä ja luettavana! Jotkut muotoilut myös hajoavat, kun tallennat ansioluettelon PDF muotoon (ansioluettelo pitää aina lähettää PDF muodossa ellei toisin erikseen mainita. Tarkista tämä ennen kuin lähetät ansioluettelon. Jos työpaikkailmoitus on englanniksi, silloin myös CV:n tulee olla englanniksi. Jos taas ilmoitus on suomeksi, niin sekä suomen- että englanninkielinen CV usein käy, ellei toisin erikseen mainita.

 

Mitkä asiat ovat tärkeimpiä CV:ssä?

Haettavan tehtävän kannalta olennaiset asiat; sinulla on riittävä koulutus tehtävään, työkokemuksesi/ opiskelut vastaavat haettua työpaikkaa ja toimialaa. Perusasiat kuten oikeinkirjoitus, kieli ja yhteystiedot. Suosittelijat ja heidän yhteystietonsa tai maininta niistä (”Suosittelijoiden yhteystiedot luovutetaan pyydettäessä.”). Avaa työkokemus lyhyesti muutamalla bulletin kohdalla; toimin, koordinoin, nostin myyntiä…, vastuullani oli…, kehitin, suunnittelin jne. ja hyvä profiiliteksti. Katso vinkit hyvään profiilitekstiin ylempää.

 

Kannattaako CV:hen lisätä lista omista vahvuuksista työtehtävässä?

Ehdottomasti kannattaa. Lisää vahvuudet, jotka ovat kaikista olennaisimpia työpaikan kannalta tai työnantajan tarpeisiin nähden. Tämä osoittaa myös rekrytoivalle henkilölle, että olet ymmärtänyt, mitä työssä vaaditaan.

 

Opiskelijan tai vastavalmistuneen CV

Opiskelijoilla usein on kertynyt siirrettävää osaamista tai kokemusta. Esimerkiksi monet opiskelijat ovat jossain asiakaspalvelutyössä opiskeluiden ohella. Tästä kokemuksesta on hyötyä todella monessa työpaikassa. Korosta ominaisuuksia joita mielestäsi työtehtävä vaatii ja joita sinulta löytyy.


Asioita, joista voit löytää hyödyllisiä  ominaisuuksia työhakemukseen: urheilulajin harrastaminen, vapaaehtoistyö, tutorointi, opiskelijavaihto / ulkomailla opiskelu, teatteri tai musiikki harrastus, palvelutyö, oppilaskunta, työharjoittelut tai joku oma intohimon kohde.

➔ Ajattelemalla millainen olet ja miten toimit jossain roolissa auttaa hahmottamaan millainen työntekijänä mahdollisesti myös olet.


Ominaisuuksia, joita tarvitaan työelämässä ja joita sinulla voi olla ilman työkokemusta: aloitteellisuus, kriittinen ajattelu, organisointitaidot, asiantuntemus asiasta x, johtajuus, asiakaslähtöisyys, hyvät viestintätaidot, sopeutumiskyvyt, luova silmä tai lehmän hermot.


Karttuneemman CV

Sinun ei tarvitse enää mainita ensimmäistä kesätyöpaikkaasi. Anna tarpeeksi tietoa edellisten työpaikkojen työtehtävistä, kestosta ja sisällöstä. Muista myös mainita, jos olet edelleen työsuhteessa. Melkein jokaiselle meille tulee aukkoja työhistoriaan syystä taikka toisesta. Pohdi haluatko avata aukkojen syitä, esimerkiksi äitiysloma, vanhempainvapaa tai palkaton vapaa.