ALV-vähennykset rekrytoinnissa

Kun on aika palkata lisää työntekijöitä, monet miettivät investoinnin suuruutta rekrytointiin. Rekrytointi voi olla hyvinkin hintavaa, jos oikeaa työntekijää ei löydy tai yritys ei onnistu saamaan työnhakijoita tarpeeksi. Tiesitkö, että rekrytointikustannukset ovat alv-vähennyskelpoisia? ALV-vähennysoikeus tarkoittaa sitä, että voit vähentää yrityksen ostoihin sisältyneet arvonlisäverot myyntiesi sisältämistä alveista.

 

Arvonlisävero eli alv tarkoittaa kulutusveroa, jonka yrittäjä lisää myymän tuotteen tai palvelun myyntihintaan. Yleinen arvonlisäverokanta Suomessa on 24 %, joka koskee useimpia tavaroita ja palveluita.

 

Esimerkki miten vähennät ALV:n rekrytoinnissa: Ostat Jobportalin Sometähti-kampanjan työpaikkailmoituksellesi. Sinulta laskutetaan 150 € + alv 24 % (ilman lisärahaa). Saat tästä laskun tai kuitin, riippuen minkä maksutavan valitset. Lähetä se kirjanpitäjällesi. Kirjanpitäjäsi hoitaa asianmukaiset vähennykset ja sinun ei tarvitse tehdä muuta!

Kuka saa vähentää arvonlisäveron?

Arvolisäverolaki määrittelee sen, kenelle syntyy oikeus alv-vähennykseen. Sinulla on oikeus alv-vähennykseen, kun:

  • Hankinta on tehty arvolisäverovelvolliselta eli alv-rekisteriin kuuluvalta yritykseltä. Säännös sisältää muutaman poikkeustoimialan. Arvonlisäverotuksen ulkopuolelle jäävät toiminnot erityispiirteineen on lueteltu yksityiskohtaisesti arvonlisäverolaissa. Jos myyjä ei kuulu alv-rekisteriin, se ei sisällytä palveluidensa tai tuotteidensa hintaan arvonlisäveroa, joten tällöin mitään vähennettävää ei luonnollisesti ole. Arvonlisäverovelvollisuuden liikevaihdon alaraja on 15 000 euroa vuonna 2022.
  • Hankinnan on tultava alv-velvollisuuden alaiseen liiketoimintakäyttöön, eli henkilökohtaiseen yksityiskäyttöön tulevien ostojen alveja et voi vähentää. Kun kyseessä on rekrytointikustannus, hankinta on liiketoimintakäyttöön ja näin alv-vähennyskelpoista.

Kuitti kadonnut, voinko vähentää arvonlisäveron?

Mikäli sinulta häviää rekrytointiin liittyvä kuitti, voit tehdä selvityksen ostosta itse. Tämä tapahtuu siten, että teet kirjallisen selvityksen kirjanpitäjällesi siitä, mitä on ostettu, mihin tarkoitukseen, milloin, keneltä ja mihin hintaan. Näissä tapauksissa osto voidaan merkata kirjanpitoon yritystoimintasi kuluksi. Eli se laskee yrityksen verotettavaa tulosta. Olennaista on huomata, että arvonlisäverovähennyksiä ei itse laadituista ostoselvityksistä voi tehdä. Tästä syystä on tärkeää, että säilytät jonkun tositteen maksusta, josta näkyy mitä on ostettu, keneltä sekä hinnan erittely ja lähetät sen kirjanpitäjällesi.

 

Jobportalissa voit maksaa kampanjapaketin laskulla tai kortilla. Saat kuitin ostosta sähköpostiosoitteeseesi, jonka voit lähettää eteenpäin kirjanpitäjällesi. Voit myös tulostaa tositteen ostostasi menemällä työpaikkailmoitukseen ja valitsemalla ’tulosta kampanjatiedot’.

Minulla on useita yrityksiä – voinko vähentää alvit kaikissa?

Jobportalin kampanjapaketit ovat ilmoituskohtaisesti ostettavissa. Eli et voi ostaa kahdelle ilmoitukselle tai yritykselle jaettavaksi kampanjaa. Mikäli ostat kahdelle eri yritykselle omat rekrytointikampanjat, mutta toinen yritys on arvonlisäverovelvollisuuden ulkopuolella – et voi vähentää alveja tällaisen käytön osalta. Jos olet ostamassa tuotteita tai palveluita liiketoimintaasi varten, voit aina tarkistaa myyjäyrityksen arvonlisäverovelvollisuuden YTJ-tietokannasta.

Tavoitteletko työnhakijoita? Tavoita passiivisia työnhakijoita Jobportalin kampanjapakettien avulla. 

Lue lisää ja löydä enemmän tekijöitä!